PERKONGSIAN PINTAR

8:49 AM Edit This 0 Comments »
Menukar PDF menjadi tayangan Flash

Mungkin ramai yang telah mengetahui mengenai scribd. Perkongsian dokumen pdf dalam komuniti internet. Dokumen anda boleh dipaparkan dengan kaedah yang lebih menarik dan mudah. Namun begitu bagi yang belum dan mahu mencuba bolehlah mengikuti langkah berikut:

1. Lawati tapak web Scribd.com di http://www.scribd.com
2. Ikuti arahan yang diberi yang memuatkan 3 langkah yang perlu diikuti iaitu muat naik (upload), pengesahan(approve) dan penerbitan(publish). - Klik pada 'Click to Choose Files'
3. Setelah pendaftaran berjaya, anda boleh melakukan operasi upload fail daripada mana-mana pautan(link) - 'Clik to Upload'.
4. Jika anda belum pernah memasuki akaun tapak ini, anda dikehendaki memberi maklumat 'login' dan setelah itu, klik pautan login dan fail anda mula dimuat naik untuk ditukar formatnya.
5. Setelah proses berjaya klik My Doc untuk melihat fail yang baru dimuat naik. Anda boleh melihat statusnya di sini.
6. Fail yang telah diproses akan dipaparkan dalam akaun anda dan pautan seperti Embed,Share,Download, dan Edit dapat dilihat di atas laman anda. di bawahnya pula tertera sebuah panel yang dilengkapi butang kawalan untuk menayangkan dokumen anda tadi.
7. Klik pada pautan 'Share' yang terletak di hujung fail anda. anda boleh melihat kod tertanam, URL web dan alamat laman dokumen. Anda boleh menyalin maklumat tersebut untuk dikongsi dan dirujuk nanti.
8. Anda boleh menukar ketetapan akaun jika perlu. Jika tidak terus saja logout dengan klik pada pautan Logout. Kemudian anda boleh mengakses alamat web untuk melihat tayangan seluas skrin.
9. Tunggu proses aliran tamat dan anda boleh menonton dokumen tersebut dengan bantuan panel kawalannya.
10. Klik pada iPaper untuk melihat pilihan yang ada. Misalnya View Mode menyediakan 3 cara paparan. Anda boleh menguji pilihan dan butang yang lain.

SELAMAT MENCUBA DAN BERKONGSI ILMU DI ALAM MAYA.



0 comments: